貸出・返却・延長・予約/ Borrow Return Renew Reserve

English

本を借りるには、学生証(カード型学生証またはスマホ学生証(デジタル学生証))が必要です。
カード型学生証を持っておらず、スマホ学生証(デジタル学生証)をお持ちの場合は、カウンターへお越しください。

“Student ID card” or “Digital Student ID” is required to borrow the library books. If you forget your “Student ID card” but you have your “Digital Student ID”, please come to the counter of the library.

貸出

カウンター前に設置された自動貸出返却機で貸出することができます。
自動貸出返却機での貸出にはあらかじめ携帯電話番号と個人メールアドレスの登録が必要です。登録・変更はMy Libraryから行うことができます。
My Libraryの使い方は、ステップアップガイドのページで詳しく紹介しています。

貸出できる資料や条件は以下の表のとおりです。

区分 図書(*1) 雑誌
貸出冊数 貸出期間 貸出冊数 貸出期間
大学院生・研究生専攻科生(*2) 15 2週間 5 貸出日の次の平日開館日まで
学部学生・科目等履修生 10 2週間 0 館内閲覧のみ

*1 3階参考図書室、2階沖縄閉架資料室の資料を除く
*2 図書・雑誌あわせて15冊まで

返却

カウンター前に設置された自動貸出返却機で返却することができます。返却期限が過ぎた資料は自動貸出返却機での返却ができませんので、カウンターで返却手続きをしてください。
図書館が閉館している場合は、入口近くの返却ポストに入れてください。

返却期限の延長

(1) 延長できる利用者
現在借用中のすべての資料が返却期限内の方(1冊でも延滞資料がある場合は延長ができません)

(2) 延長できる資料
他の利用者からの予約が入っていない図書

(3) 延長期間・回数
延長期間:延長の手続きを行った日から2週間(返却期限日からの延長ではありません)
延長回数:4回まで更新可能

(4) 延長方法
延長手続きはMyLibrary から行うことができます。
自動貸出返却機やカウンターで延長手続きを行う際は延長を希望する図書と学生証をお持ちください。

貸出中の図書の予約

利用を希望する図書が他の利用者に貸出されているときは、予約をかけることができます。予約していた図書が返却されたら優先的に貸出を行います。
蔵書検索サイト(OPAC)で該当の図書を表示させ、予約ボタンをクリックしてMy Libraryにログインし、申し込みを行ってください。

配送サービス

本館と医学部分館の間で、所蔵している図書を最寄りの図書館に取り寄せて利用することができます。
取り寄せ可能な図書は、蔵書検索の検索結果の詳細画面に予約・配送予約ボタンが表示されるものです。

(1) 取り寄せ予約したい図書を蔵書検索サイト(OPAC)で表示
(2) 予約・配送予約ボタンをクリック(表示されていない資料*1は配送不可)
(3) My Libraryにログインし、申し込み*2を行ってください。

配送予約した図書が利用可能になりましたら、受け取りを希望する館のカウンターで取り置きされます。
登録しているメールアドレスに予約取り置きの連絡が送信されますので、1週間以内*3に受け取り希望館のカウンターへおこしください。
※申し込みから利用が可能となるまで2営業日程度かかります。
貸出した図書の返却期限の延長や返却はどちらの図書館でも可能です。

*1 雑誌・参考資料等は配送サービスの対象外
*2 受け取りを希望する館に貸出可能な同一図書がある場合は配送できません
*3 メール送信から1週間を過ぎると、取り置きが解除されます

返却期限を超過した場合

返却期限を超過した資料がある場合は、返却するまで新たに資料を借りることができません。また、借用中の資料の延長もできません。
返却期限を超過して返却した資料は返却日に再度の貸出を行うことはできません。

貸出資料を紛失・汚損した場合

原則として同一図書を弁償する責任があります。すみやかにカウンターへお申し出ください。

Borrowing materials

Books Journals
Number of Items Loan Period Number of Items Loan Period
Graduate student・Reserch student(*1) 15 2 weeks 5 Next weekday
Undergraduate Student 10 2 weeks 0 Browsing in the library only

*1 fifteen items total.

Returning materials

Please return items at the circulation desk.
If the library is closed, please return items in the book drop near the entrance.

Renewing materials

(1) Eligible users
You can renew the due dates of currently borrowed materials if they are not overdue. (If even one item is overdue, you will not be able to renew them.)

(2) Eligible materials
You can renew open stack books if they are not reserved by another user.

(3) Renewal period and limits
Renewal period: 2 weeks from the day of renewal (not 4 weeks from the due date)
Renewal limit: four times

(4) Renewal process
You can renew materials from your “My Library” account.
If you would like to renew materials at the circulation desk, bring the book you would like to renew and your student ID with you.

Reserving materials

It is possible to reserve a book that is out on loan by another user. When the book is returned, you will be able to check it out on a priority basis.
To reserve a book, search the university’s Online Public Access Catalog (OPAC) for it and click on the “Reserve” button displayed next to the book’s call number. Log in to your “My Library” account and continue the process to reserve the book.

Delivery Service

Between the Main Library and the Medical Library, you can order books from the collection to the library nearest you.
Books that can be ordered are those for which a reservation or delivery reservation button appears on the detailed search results screen of the Library Catalog.


(1) Search the book you wish to place a hold on via the OPAC (Online Public Access Catalogue)
(2) Click the Reserve/Delivery Reservation button (materials not shown*1 are not available for delivery)
(3) Log in to “My Library” and make a request*2.

When the reserved books become available, they will be placed on hold at the counter of the library where you wish to pick them up.
A notice will be sent to your registered e-mail address, so please come to the counter of the library where you wish to pick up the reserved book within one week*3.
It takes about 2 business days from the time of application to the time when the book becomes available for use.
You can renew your loan period and return books at either libraries.

*1 Magazines, reference materials, etc. are not eligible for delivery service.
*2 If the library where you wish to pick up the book has the same book available for check out, it cannot be delivered.
*3 The hold will be canceled after one week from the date the e-mail is sent.

Overdue materials

If you have any materials that are overdue, you will not be able to borrow or renew materials until the overdue ones are returned.
When you return an overdue item, you cannot borrow it again the same day.

Lost or damaged materials

In principle, you will be responsible for reimbursing the library for the same book. Please report any loss or damage of an item to the circulation desk as soon as possible.