郵送による図書館資料の貸出について(8/27~ 教員・最終年次学生対象) Book Delivery Service details starting August 27th (for Faculty and Final Year Students of the University of the Ryukyus)

 新型コロナウィルス感染拡大防止のための大学の活動制限指針にもとづく図書館サービスの制限により、利用者のみなさまへはご不便をおかけしております。

 現在、図書館では以下の方法で図書館資料の提供を行っております。
 8月12日からの附属図書館のサービスについて

 このたび、8月27日より、上記サービスに加えて、学位論文等の作成準備が必要な最終年次の学生と教員のうち、新型コロナウイルス感染防止のため来館を希望されない方を対象に、郵送による図書館資料の貸出を開始します。発送は国内までとし、送料は大学が負担します。詳細は以下をご確認ください。

 The University of the Ryukyus currently has restrictions in place on education and research activities as a preventative measure for the spread of COVID-19, in accordance with the “Guideline for Restrictions on Activities for Preventing the Spread of COVID-19”.

 In addition to the services currently available to faculty and students of the University of the Ryukyus, the Book Delivery Service for faculty and final-year students of the University of the Ryukyus who do not wish to come to the library to prevent the spread of COVID-19 will start August 27th. The Service is available for domestic only and free of charge.
 Provided below are the necessary procedures for the Book Delivery Service. Please be sure to read this section before submitting a Book Delivery Service request.

【対象者 Who Can Use the Services】

【貸出可能な資料・冊数・期間 Materials which may be borrowed / Number of items to be borrowed / Loan period】

 ●教員 Faculty
  • 資料:図書・英語多読図書・雑誌・AV資料・参考図書・沖縄閉架資料
  • 冊数:合計20冊(ただし、沖縄閉架資料は10冊を上限とする)
  • 期間:40日(ただし、雑誌・AV資料・参考図書・沖縄閉架資料は14日とする)
  • Materials which may be borrowed:Books at Reading Rooms and Stack Rooms, English Extensive Reading Books, Journals, Audio-Visual materials, Reference books, Okinawan material (closed stacks)
  • Number of items to be borrowed:Up to 20 items (uo to 10 items for Okinawan material (closed stacks)
  • Loan period:40 days for Books at Reading Rooms and Stack Rooms, English Extensive Reading Books. 14 days for Journals, Audio-Visual materials, Reference books, Okinawan material (closed stacks.)
 ●学位論文等の作成準備が必要な最終年次の学生
  Final year students who need to prepare for dissertations

【ご利用の流れ Procedures for Use】

  • (1) 蔵書OPACCiNii Articlesを利用して、必要な資料を検索してください。
  •   Use OPAC or CiNii Articles to find the materials you need.
  • (2) 申込みフォームに必要事項を入力し、お申し込みください。※申込みの際の注意事項
  •   Please submit a request from “Book Delivery Service Application Form”. *Notes on application
  • 申込フォーム
  • Book Delivery Service Application Form
  • (3) 資料の準備ができ次第、ゆうパックで発送*1のうえメールで連絡します。なんらかの事情で準備できなかった場合は、その旨ご連絡いたします。
  •   We will email you once we’ve sent the materials by Yu-Pack. We will also contact you if for any reason we are unable to prepare the materials.
  • (4) ご利用が終わりましたら、返却ポスト、または、ゆうパック着払いで担当係まで返送をお願いいたします。返却方法の詳細は資料郵送時に同封します。
  •   Once you are finished with the materials, please return them by placing them in the return box or by postal service.   
  • *1 発送は国内までとします。送料は大学が負担します。
  • The Book Delivery Service is available for domestic only and free of charge.

【学生の貸出対象外資料の複写提供について Providing Copies of Materials which are Not Available for Loan to Students】

  • ・琉球大学附属図書館が所蔵する雑誌・参考図書・沖縄閉架資料については、必要箇所を複写して提供します。複写料金は発生しません。
  •  As for journals and reference books in our holdings as well as those in our Okinawa Materials (closed stack), we will make copies of the parts of materials students need. Copy Costs will be covered by the Library.
  • ・複写は、著作権法第31条第1項の範囲内で行います。そのため、雑誌の最新号については、記事全体の複写に応じられません。あわせて、「図書館でコピーをする前に」もご確認ください。
  • ・一回の申請で5件までの申し込みとし、申し込み済の複写物を受け取ってから次の分をお申し込みください。より多くの方がご利用いただけるよう、ご協力をお願いいたします。
  •  Up to five materials may be accepted per request. Please do not request for additional materials until you’ve received copies for your first request. We kindly ask for your cooperation to ensure that materials will be available to as many people as possible.


【申込みの際の注意事項 Notes on application】

  • ・申込みの受付は平日の9時に開始し、1日の受付上限数に達した時点で停止します。多くの方が利用できるよう、できる限りまとめてお申し込みください。
  • The application for the Book Delivery Service is available from 9:00 a.m. on weekdays.Once we have accepted the maximum number of the applications per day, the form will be closed.We kindly ask for your cooperation to ensure that the service will be available to as many people as possible.
  • ・資料は準備ができ次第発送いたします。到着日時の指定はできません。
  • The materials will be posted as soon as possible, yet you may NOT specify the date of delivery.
  • ・申込フォームを入力する際、希望する資料が巻号(上下巻、1巻2巻…など)や部編名(資料編、戦後編など)で分かれている場合は、どの巻が借りたいか分かるよう、書名に続けて巻号や部編名も入力してください。
  • Please specify desired materials and OPAC URL.
  • ・申込フォームを入力する際、「OPACのURL」の欄には、蔵書OPACの資料詳細画面のURLを入力してください。PC版の蔵書OPACでは、資料詳細画面にて「Link This Page」をクリックしてURLを表示させる機能もありますのでご利用ください。
Published:2020/08/26
Last Updated:2020/08/26